Wednesday, April 24, 2013

ဲျမန္မာအစိုးရ ကုိယ္စားလွယ္အဖြဲ႔ အေမရိကန္ခရီးစဥ္

နယူးေယာက္အေျခစိုက္ ICG လို႔ေခၚတဲ့ ႏုိင္ငံတကာ ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းေရးအဖြဲ႔ႀကီးက သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ကို ခ်ီးျမႇင့္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုကို သမၼတကိုယ္စား လက္ခံရယူဖို႔ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၀န္ႀကီး ဦးေအာင္မင္း ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔ဟာ ဧၿပီလ ၂၂ ရက္ေန႔က ဆုေပးပြဲအၿပီးမွာ ၀ါရွင္တန္ဒီစီ ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ အဖြဲ႔ရဲ႕ အေမရိကန္ခရီးစဥ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ အဖြဲ႔မွာ လိုက္ပါလာတဲ့ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး ျပည္သူ႔အင္အား ၀န္ႀကီးဌာနက ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးခင္ရီကို ဗြီအိုေအ ၀ိုင္းေတာ္သားတဦးျဖစ္တဲ့ ကိုေက်ာ္ေက်ာ္သိန္း က ဆက္သြယ္ေမးျမန္းထားပါတယ္။
 
ေမး။          ။ ပထမဆံုးအေနနဲ႔ ၀န္ႀကီး သမၼတဦးသိန္းစိန္ကို ဒီ Pursuit of Peace Award ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္တဲ့သူအေနနဲ႔ ဆုေပးတဲ့ပြဲကို ၀န္ႀကီးတို႔ လာတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သိရပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီဆုခ်ီးျမႇင့္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ၀န္ႀကီးရဲ႕ အျမင္ သေဘာထားေလး အရင္ သိပါရေစခင္ဗ်။
 
ေျဖ။           ။ "က်ေနာ္တို႔ အဓိက လာတာကေတာ့ လန္ဒန္နဲ႔ ေျမာက္အိုင္ယာလန္ကိုေလ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥ၊ ဒီဘက္ကလုပ္တဲ့ အေတြ႔အႀကံဳေတြ ဖလွယ္ဖို႔ ယူဖို႔ အဲ့ဒီကိစၥနဲ႔ လာတာခင္ဗ်။ လာရင္းနဲ႔ ဒီဘက္မွာလည္း ဒီေန႔မွာေပါ့ ICG ေပးတဲ့ဆုကို က်ေနာ္တို႔ သမၼတႀကီးက လက္ခံယူဖို႔ ရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔အဖြဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ ဦးေအာင္မင္းက သမၼတႀကီးကိုယ္စား ယူဖို႔ တက္ၾကတာပါ။ သူတို႔က ေရးထားတာေတာ့ In Pursuit of Peace ဆိုေတာ့ အဲ့ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေပးတဲ့သေဘာပဲေပါ့။"
 
ေမး။          ။ ဟုတ္ကဲ့။ ပထမတုန္းက သမၼတႀကီးကိုယ္တိုင္ လာမယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သိထားပါတယ္။ သမၼတႀကီးကိုယ္တိုင္ မလာျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္းရင္းက ဘာမ်ားပါလိမ့္ခင္ဗ်ာ။
 
ေျဖ။           ။ "က်ေနာ္ေတာ့ တိတိက်က် မသိဘူး။ သို႔ေသာ္လည္း က်ေနာ္တို႔ လာခါနီးေလးမွာ သမၼတႀကီးက တ႐ုတ္ျပည္ခရီးစဥ္ေလးကို သြားေနတာရွိတယ္ေလ။ က်ေနာ္တို႔ထြက္မယ့္ေန႔နဲ႔ တရက္ေစာၿပီးေတာ့ပဲ သမၼတႀကီးက တ႐ုတ္ျပည္က ျပန္ေရာက္ပါတယ္ခင္ဗ်။ အဲ့လိုခရီးစဥ္ ပ်က္တာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္ခင္ဗ်။ အဲ့ဒါေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက် မသိပါဘူး။"
 
ေမး။          ။ ဒီဆုခ်ီးျမႇင့္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေ၀ဖန္ၾကတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ၀န္ႀကီးတို႔လည္း နယူးေယာက္မွာ ဆႏၵျပသူတခ်ိဳ႕နဲ႔ ႀကံဳခဲ့ရတယ္လို႔ က်ေနာ္ သိထားပါတယ္။ ဒီေ၀ဖန္သံေတြအေပၚမွာေရာ ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ား သေဘာထား မွတ္ခ်က္ေပးလိုပါသလဲ။
 
ေျဖ။           ။ "အဲ ေ၀ဖန္သံေတြေတာ့ က်ေနာ္က က်က်နန မၾကားေသးဘူးေလ။ ဒီအေပၚမွာေတာ့ က်ေနာ္ မွတ္ခ်က္ မေပးလိုဘူး။ က်ေနာ္တို႔ နယူးေယာက္မွာ ေနတုန္းက ဆႏၵျပတယ္ဆုိတာက က်ေနာ္တို႔ အဲ့ဒီမွာ Civil Society ေတြ ျမန္မာအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေတြ႔တာပါခင္ဗ်။ အဲ့ဒီဆႏၵျပတဲ့ အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ကိုက က်ေနာ္တို႔နဲ႔ တက္ၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ သူက က်ေနာ္တို႔ ဆႏၵျပတာကို ဘာျပမွန္း က်ေနာ္ မသိဘူးေပါ့ေလ။ ေအာက္ကို ဆင္းလာေတာ့ ဆိုင္းဘုတ္ေတြမွာ ေတြ႔တာေတာ့ တခ်ိဳ႕ ဖမ္းထားတဲ့ ကေလးေတြ လႊတ္ေပးေရး ဆိုၿပီးေတာ့ ဘယ္တုန္းက ဘယ္ကေလးေတြ ဘယ္လို ဖမ္းသလဲ ေသခ်ာ မသိဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အဲ့ဒီကိစၥကို ဆႏၵျပတာ အဓိကျဖစ္ပါတယ္။"
 
ေမး။          ။ ေနာက္တခုကေတာ့ ၀န္ႀကီးတို႔ ဒီကို ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ တာ၀န္ရွိသူေတြနဲ႔လည္း ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးတာေတြ ရွိတယ္လုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ အဲ့ဒီလို နားလည္ထားပါတယ္။ အေမရိကန္ တာ၀န္ရွိသူေတြနဲ႔ အဓိက ေဆြးေႏြးျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးပြဲေတြရဲ႕ ရလဒ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေရာ ဘာမ်ားေျပာလိုပါသလဲ။
 
ေျဖ။           ။ "က်ေနာ္ အဓိက အဂၤလန္ဘက္က စရမွာေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ အဂၤလန္တို႔ ေျမာက္အိုင္ယာလန္တို႔ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေစာေစာက ေျပာသလို ၿဗိတိသွ်အစိုးရနဲ႔ IRA နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး Process ေတြ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ဟာေတြ။ က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာလည္း တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္း ၁၁ ဖြဲ႔နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စကားေျပာတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာကိုး။ ဒီဘက္မွာရွိတဲ့ ေဆာင္ရြက္မႈေတြအေပၚမွာ အတုယူစရာမ်ား ရွိမလား။ အေတြ႔အႀကံဳေတြ ဖလွယ္တဲ့ သေဘာနဲ႔ အဲ့ဒီ အဂၤလန္နဲ႔ အိုင္ယာလန္မွာေတာ့ ဒီကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ သေဘာပါပဲ။ အေမရိကန္မွာလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံအတြက္ လိုအပ္တဲ့ကိစၥ အ၀၀ေပါ့ဗ်ာ အနာဂတ္မွာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားမယ့္ ကိစၥေတြ၊ ေလ့က်င့္ေရးဆုိင္ရာ ကိစၥေတြ စသည္ျဖင့္ ဒီလိုကိစၥေတြကို အဓိကထားၿပီး တာ၀န္ရွိသူ အဆင့္ဆင့္နဲ႔ ေဆြးေႏြးသြားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။"
 
ေမး။          ။ ေလ့က်င့္ေရးဆုိတဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႔နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေလ့က်င့္ေရးကိစၥေတြ ဘာေတြေရာ ေဆြးေႏြးတာမ်ိဳး ရွိပါၿပီလား။
 
ေျဖ။           ။ "ေဆြးေႏြးပါတယ္။ ေဆြးေႏြးပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ နယူးေယာက္မွာလည္း ေဆြးေႏြးပါတယ္။ ၀ါရွင္တန္ဒီစီမွာလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ေဆြးေႏြးပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ရဲတပ္ဖြဲ႔ႀကီးကို ေခတ္မွီတိုးတက္တဲ့ တပ္ဖြဲ႔ႀကီးတခု ျဖစ္လာေအာင္၊ တကယ့္ လံုၿခံဳေရးမွာ အေရးပါတဲ့ တပ္ဖြဲ႔ႀကီးတခု ျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္လို အသံုးျပဳရမယ္ ဆိုတာကစၿပီး ရဲတပ္ဖြဲ႔ ေလ့က်င့္ေရးဆုိင္ရာ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္ေတြ က်ေနာ္တုိ႔ ေတာ္ေတာ္ေလး က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆြးေႏြးျဖစ္ပါတယ္။"
 
ေမး။          ။ အေမရိကန္တာ၀န္ရွိသူေတြဘက္ကေရာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႔ကို ခုနေျပာတဲ့ အဆင့္မွီ ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မွီတဲ့ ရဲတပ္ဖြဲ႔ႀကီး ျဖစ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးဖို႔အတြက္ အေမရိကန္ တာ၀န္ရွိသူေတြဘက္က အကူအညီေပးဖို႔ စသည္အားျဖင့္ အဲ့ဒီ ကတိက၀တ္ေတြကိုေရာ ရပါၿပီလားခင္ဗ်။
 
ေျဖ။           ။ "မွန္ပါတယ္ခင္ဗ်။ က်ေနာ္တုိ႔ ရဲတပ္ဖြဲ႔မွာလည္း သက္ဆုိင္ရာ သူ႔ဟာနဲ႔သူ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ဥပေဒေတြ ရွိၿပီးသားပါခင္ဗ်။ ခုန က်ေနာ္ေျပာသလို ႏုိင္ငံခ်င္း knowledge sharing လုပ္တဲ့သေဘာ၊ ေလ့က်င့္ေရးေတြ ဖလွယ္တဲ့သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘက္က လိုလိုလားလား ရွိသလို၊ အေမရိကန္အစိုးရကလည္း ဒါေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ လိုလုိလားလားရွိတာ ေတြ႔ရပါတယ္ခင္ဗ်။"
 
ေမး။          ။ ေနာက္တခုပါပဲ ၀န္ႀကီး။ ၀န္ႀကီးက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြမွာလည္း ပါတယ္။ အခု အဂၤလန္နဲ႔ အိုင္ယာလန္မွာလည္း သူတို႔ဆီက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူခဲ့ပံုေတြကို ေလ့လာေဆြးေႏြးခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ က်န္ေနေသးတဲ့ တႏုိင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္ၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရဖုိ႔ အလားအလာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ဘယ္ေလာက္အထိ အေကာင္းျမင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ရွိထားပါၿပီလဲခင္ဗ်။
 
ေျဖ။           ။ "က်ေနာ့္ဘက္က က်ေနာ္ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တယ္။ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး ေကာ္မတီ၀င္လည္းျဖစ္တယ္။ ျမန္မာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး peace center ရဲ႕ အဖြဲ႔၀င္လည္းျဖစ္တယ္။ ေနာက္ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လည္း အထူးသျဖင့္ ကရင္ျပည္နယ္မွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေဆာင္ရြက္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ က်ေနာ့္ရဲ႕ သေဘာဆိုတာ တကယ့္ ေျမပံုမွာ ေတြ႔တဲ့ဟာေတြပါ။ က်ေနာ္တို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားပါၿပီ။ အဓိကက်တဲ့ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္း ၁၁ ဖြဲ႔ထဲက က်ေနာ္တို႔ ၁၀ ဖြဲ႔နဲ႔က က်ေနာ္တုိ႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲႏုိင္တဲ့ အဆင့္ေရာက္ၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ KIA/KIO နဲ႔ကလည္း ၂ ႀကိမ္ ေဆြးေႏြးၿပီးၿပီ။ ေျမျပင္မွာလည္း တုိက္ပြဲေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ အခု ဒီက ျပန္သြားရင္လည္း ဦးေအာင္မင္းတို႔အဖြဲ႔က ထပ္ၿပီး ေဆြးေႏြးဖို႔ ကမ္းလွမ္းၾကပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါလည္း က်ေနာ္တုိ႔က က်ိမ္းေသ ေအာင္ျမင္မယ့္ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕သေဘာ၊ ျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ သေဘာကို ကိုယ္စားျပဳ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္တို႔ ထာ၀ရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို က်ိမ္းေသရပါမယ္။"
 
ေမး။          ။ အဲ့ဒီအခ်ိန္အတြင္းမွာပဲ ရွမ္းျပည္ဘက္မွာလည္း တုိက္ပြဲေတြ ျပန္ျဖစ္တဲ့အသံ က်ေနာ္တုိ႔ ၾကားေနရပါတယ္။ အဲ့ဒီအေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေရာ ဘယ္လို ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ ရွိပါသလဲ။
 
ေျဖ။           ။ "အဲ့ဒီလို နည္းနည္းပါးပါးေလး ထိေတြ႔တာေတြေတာ့ ရွိတာေပါ့။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ေအာက္မွာက ဟို လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ေတြ ျဖစ္ေနၾကတယ္ေလ။ ျဖစ္ေနၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကိစၥေတြ၊ စစ္ေရးဆုိင္ရာ လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာကိစၥေတြ သြားရင္းလာရင္းနဲ႔ ေအာက္ေျခအဆင့္ဆုိတာက သူ႔စည္း ကိုယ့္စည္းေပါ့ ေနရာကလည္း ဒီမွာ တည္ရွိေနတဲ့ တပ္ေတြကို အက်အန ျပန္ၿပီး ေနရာခ်ရမယ့္အဆင့္ကို မေရာက္ေသးဘူး။ အဲ့ဒီအတြက္ေၾကာင့္ မွားယြင္းပစ္ခတ္မႈေတြ ဒါမ်ိဳးေတြလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ အက်အဆံုး အထိအခိုက္ကေတာ့ မၾကားပါဘူးခင္ဗ်။ မရွိပါဘူး။"
 
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ခင္ဗ်။

No comments:

Post a Comment

စာဖတ္သူမ်ားကြန္မန္.ေပးနုိင္ပါသည္။